Website under reconstruction

Aktualności

18.01.2021

AKTUALNOŚCIBieżące informacje prawne

Przedsiębiorca jak konsument – konieczne zmiany regulaminów w sklepach internetowych

1 stycznia 2021 roku w życie weszły rewolucyjne zmiany w Ustawie o prawach konsumenta, które mają istotne znaczenie przede wszystkim dla przedsiębiorców prowadzących działalność w Internecie.

Nowa grupa podmiotów

Jedną z najistotniejszych zmian jest możliwość korzystania przez osoby prowadzące działalność gospodarczą z ochrony przysługującej dotychczas tylko konsumentom, jeżeli zawierają oni umowę nieposiadającą zawodowego charakteru.

Dotychczas wyróżnialiśmy dwie grupy podmiotów z którymi przedsiębiorcy sprzedający swoje towary lub usługi na odległość zawierali umowy. Pierwszą z nich byli konsumenci – osoby fizyczne dokonujące z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Drugą grupę stanowili przedsiębiorcy. Nowelizacja oznacza stworzenie trzeciej grupy podmiotów – osób fizycznych prowadzących działalność, którzy w pewnym zakresie i pod pewnymi warunkami korzystają z ochrony przewidzianej dla konsumentów.

Zakres uprawnień

Jeżeli osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zawrze umowę na odległość niezwiązaną z zawodowym charakterem swojej działalności zyskuje ochronę przewidzianą dla konsumentów w zakresie następujących uprawień:

  • prawa do skorzystania z rękojmi za wady fizyczne i prawne towaru (w tym używanego) w ciągu 2 lat od otrzymania towaru, jeżeli okaże się on wadliwy
  • prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny oraz bez ponoszenia kosztów
  • prawa do rozpatrzenie reklamacji w ciągu 14 dni
  • ochrony przed klauzulami abuzywnymi.

Dotychczas osoby prowadzące działalność gospodarczą nie korzystali z powyższych uprawnień.

Zmiany w praktyce

Zmiany w Ustawie o prawach konsumentów mają szczególne znaczenie dla przedsiębiorców prowadzących w Internecie sklepy internetowe lub świadczących inne usługi na odległość. Niezbędne jest bowiem wprowadzenie modyfikacji w regulaminach, które uwzględniać będą powstanie nowej grupy klientów oraz takie dostosowanie zapisów, aby jednoznaczne sprecyzować zakres uprawnień oraz warunki korzystania z nich przez przedsiębiorców korzystających z ochrony przysługującej dotychczas tylko konsumentom.

Jeżeli potrzebują Państwo doradztwa przy opracowaniu nowych wzorców regulaminów i stworzeniu nowych procedur, w celu nie narażania się na ich niezgodność z nowym prawem zapraszamy do kontaktu z Kancelarią.

Piotr Andrzej Zając
radca prawny