Aktualności
18.01.2021
AKTUALNOŚCIBieżące informacje prawne
Przedsiębiorca jak konsument – konieczne zmiany regulaminów w sklepach internetowych
1 stycznia 2021 roku w życie weszły rewolucyjne zmiany w Ustawie o prawach konsumenta, które mają istotne znaczenie przede wszystkim dla przedsiębiorców prowadzących działalność w Internecie.
Nowa grupa podmiotów
Jedną z najistotniejszych zmian jest możliwość korzystania przez osoby prowadzące działalność gospodarczą z ochrony przysługującej dotychczas tylko konsumentom, jeżeli zawierają oni umowę nieposiadającą zawodowego charakteru.
Dotychczas wyróżnialiśmy dwie grupy podmiotów z którymi przedsiębiorcy sprzedający swoje towary lub usługi na odległość zawierali umowy. Pierwszą z nich byli konsumenci – osoby fizyczne dokonujące z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Drugą grupę stanowili przedsiębiorcy. Nowelizacja oznacza stworzenie trzeciej grupy podmiotów – osób fizycznych prowadzących działalność, którzy w pewnym zakresie i pod pewnymi warunkami korzystają z ochrony przewidzianej dla konsumentów.
Zakres uprawnień
Jeżeli osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zawrze umowę na odległość niezwiązaną z zawodowym charakterem swojej działalności zyskuje ochronę przewidzianą dla konsumentów w zakresie następujących uprawień:
- prawa do skorzystania z rękojmi za wady fizyczne i prawne towaru (w tym używanego) w ciągu 2 lat od otrzymania towaru, jeżeli okaże się on wadliwy
- prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny oraz bez ponoszenia kosztów
- prawa do rozpatrzenie reklamacji w ciągu 14 dni
- ochrony przed klauzulami abuzywnymi.
Dotychczas osoby prowadzące działalność gospodarczą nie korzystali z powyższych uprawnień.
Zmiany w praktyce
Zmiany w Ustawie o prawach konsumentów mają szczególne znaczenie dla przedsiębiorców prowadzących w Internecie sklepy internetowe lub świadczących inne usługi na odległość. Niezbędne jest bowiem wprowadzenie modyfikacji w regulaminach, które uwzględniać będą powstanie nowej grupy klientów oraz takie dostosowanie zapisów, aby jednoznaczne sprecyzować zakres uprawnień oraz warunki korzystania z nich przez przedsiębiorców korzystających z ochrony przysługującej dotychczas tylko konsumentom.
Jeżeli potrzebują Państwo doradztwa przy opracowaniu nowych wzorców regulaminów i stworzeniu nowych procedur, w celu nie narażania się na ich niezgodność z nowym prawem zapraszamy do kontaktu z Kancelarią.
Piotr Andrzej Zając
radca prawny