AKTUALNOŚCIBieżące informacje prawneHandel i transport
Polskie firmy transportowe a niemiecka ustawa o płacy minimalnej cz. II 62/2019
Praktyczne konsekwencje stosowania MiLoG dla polskich przedsiębiorców transportowych
Obecnie polskie firmy transportowe są obowiązane do przestrzegania zapisów MiLoG w przypadku większości operacji transportowych na terenie Niemiec. Podstawowym obowiązkiem przedsiębiorcy planującego delegować swoich kierowców do pracy na terenie tego kraju jest dokonanie zgłoszenia swoich pracowników w formie zaświadczenia o delegowaniu pracowników do niemieckiego Urzędu Celnego. W zgłoszeniu należy zawrzeć podstawowe dane personalne oraz przewidywany czas pracy na terenie RFN.
Prawidłowe obliczanie minimalnej stawki niemieckiego wynagrodzenia wymaga zliczenia wszystkich składników wynagrodzenia i jego dodatków, jeżeli wypłacane są zgodnie z umową o pracę lub obowiązującym układem zbiorowym.
Do składników minimalnego wynagrodzenia należnego pracownikom wykonującym pracę na terenie Niemiec wliczać można między innymi: podstawowe wynagrodzenie godzinowe lub miesięczne, stałe comiesięczne dodatki do wynagrodzenia, dodatki za nadgodziny czy też dodatki takie jak świadczenie urlopowe i dodatki świąteczne.
Do składników płacy minimalnej nie wlicza się natomiast, między innymi zwrotu faktycznie poniesionych kosztów oddelegowanego, dodatkowego wynagrodzenia za pracę w święta lub w nocy oraz ubezpieczenia w części płaconej przez pracodawcę.
Dla potrzeb prawidłowego naliczenia płacy minimalnej w Niemczech wypłacanej w obcej walucie należy dokonać przeliczenia wynagrodzenia wypłacanego w złotówkach na euro. Do tego obliczenia stosować należy zasadę kursu waluty zgodnie z art. 107 rozporządzenia EEG 574/72.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 MiLoG, obowiązkiem przedsiębiorcy transportowego delegującym swoich kierowców do pracy w Niemczech jest przechowywanie dokumentacji dotyczącej rejestracji czasu pracy przez okres 2 lat. Dokumenty mogą być przechowywane na terenie polskiej siedziby firmy, należy jednak dołączyć dodatkowe potwierdzenie, że są one do dyspozycji niemieckiej Administracji Celnej w celu weryfikacji.
Zaznaczyć należy również, że niemiecka ustawa przewiduje sankcje w przypadku nieprzestrzegania wymogów MiLoG w postaci kar pieniężnych. Niemiecki ustawodawca określił, że maksymalną grzywną w przypadku niewypłacenia należnego pracownikowi wynagrodzenia lub zapłaty go z opóźnieniem jest 500 000 EURO a za inne naruszenia, takie jak naruszenia obowiązków zgłoszeniowych, obowiązku współdziałania w toku kontroli dokumentów lub innych, kara wynieść może do 300 000 EURO.
Podsumowanie
Praktyka stosowania ustawy MiLoG wskazuje jednoznacznie, że brak należytej harmonizacji pojęć i wątpliwości, co do zasadności jej stosowania do pracowników wysoce mobilnych, takich jak kierowcy transportu międzynarodowego, prowadzi do braku pewności prawa i w konsekwencji do niepewności w obrocie gospodarczym. Stanowi to znaczącą barierę w korzystaniu przez polskich przedsiębiorców ze swobód unijnego rynku wewnętrznego.
Do czasu ostatecznego wyjaśnienia wątpliwości dotyczących konieczności stosowania niemieckiej ustawy MiLoG odnośnie pracowników wysoce mobilnych, polscy przedsiębiorcy branży transportowej powinni ze szczególną uwagą przestrzegać obecnych zapisów MiLoG.
Dynamika możliwych zmian legislacyjnych w tym zakresie jest jednak znaczna, przed Komisją Europejską wciąż toczy się postępowanie w sprawie możliwości naruszania przez MiLoG prawa UE, Rada Europejska zatwierdziła nowelizację dyrektywy 96/71/WE o pracownikach delegowanych, za których obecnie uznaje się kierowców transportu międzynarodowego, Komisja Europejska pracuje nad tzw. Pakietem Mobilności, czyli zbiorem przepisów dotyczących transportu drogowego w Europie, a ponadto niemieckie sądy grodzkie coraz częściej przyznają rację polskim przedsiębiorcom i uznają, że MiLoG nie powinien mieć zastosowania do kierowców transportu międzynarodowego.
Z uwagi na powyższe, zasadne jest powierzenie prowadzenia spraw związanych z przestrzeganiem zapisów MiLoG oraz monitorowanie zmian legislacyjnych w tym zakresie profesjonalnej kancelarii prawnej, aby nie narazić się na dotkliwe kary.
Jeżeli mają Państwo pytania dotyczące stosowania niemieckiej ustawy wobec polskich firm, zachęcamy do kontaktu.