Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot – profesjonalne wsparcie Eksperci kancelarii wspierają pasażerów linii lotniczych w uzyskiwaniu odszkodowań za opóźniony lub odwołany lot samolotem.
Kancelaria Mikulski & Wspólnicy zapewnia nadzór merytoryczny dla Aircompensation sp. z o.o., podmiotu zajmującego się uzyskiwaniem odszkodowań lotniczych za opóźniony lub odwołany lot oraz odmowę wpuszczenia pasażera na pokład samolotu.
Duża część osób podróżujących samolotem, czy to w celach służbowych, czy też wypoczynkowych nie ma świadomości praw, które im przysługują wobec linii lotniczych na podstawie regulacji prawa unijnego, w szczególności prawa do odszkodowania. Dotychczas w Polsce tylko 2-3% podróżnych, których loty były opóźnione lub odwołane dochodzi należnego im według prawa odszkodowania, tymczasem większość takich postępowań kończy się szczęśliwie dla pasażera.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. umożliwia każdemu pasażerowi, którego lot opóźnił się więcej niż 3 godziny ubieganie się o wypłatę odszkodowania w wysokości 250 euro, 400 euro lub 600 euro w zależności od długości odbywanego lotu. Na przykład dla grupy 4 osobowej lecącej z Krakowa do Lizbony suma odszkodowania może wynieść nawet 1 600 euro.
Analogiczne kwoty odszkodowań przysługują pasażerom, których lot został całkowicie odwołany albo dotknęła ich odmowa przyjęcia na pokład samolotu (tzw.overbooking).
Trzeba mieć jednak świadomość, że odszkodowanie nie przysługuje w każdym przypadku. Linie lotnicze są zwolnione z obowiązku wypłaty odszkodowania, jeżeli wykażą, iż powodem opóźnienia lub odwołania lotu były nadzwyczajne okoliczności, których nie można było przewidzieć takie jak np. zła warunki atmosferyczne. Nie trudno się domyślić, iż przewoźnicy robią wszystko, aby uniknąć wypłaty należnych pasażerom odszkodowań. Dla tego właśnie warto skorzystać z pomocy profesjonalnego podmiotu, który takie odszkodowanie uzyska w imieniu pasażera.