Kiedy można domagać się odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot? 57/2018
Kiedy można domagać się odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot?
Przepisy unijne wprowadzają jednolite zasady ochrony praw pasażerów linii lotniczych. Możliwość ubiegania się o odszkodowanie dotyczy wszystkich przewozów lotniczych z lotnisk na terenie UE do docelowych portów lotniczych położonych wewnątrz UE lub poza jej obszarem, a także lotów spoza terenu UE do portów lotniczych na terenie UE, ale w tym drugim wariancie tylko wtedy, gdy przewoźnik obsługujący lot posiada ważną licencję na prowadzenie działalności wydaną przez jedno z państw członkowskich.
Odszkodowanie od linii lotniczej przysługuje w przypadku:
opóźnienia lotu (opóźnienie musi wynosić minimum 3 godziny);
odwołania lotu (z wyłączeniem sytuacji, gdy przewoźnik poinformuje o odwołaniu lotu z odpowiednim wyprzedzeniem lub zapewni alternatywny lot);
odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera (np. w sytuacji, gdy przewoźnik podstawił zbyt mały samolot, aby pomieścić wszystkich pasażerów danego lotu).
Odszkodowania można domagać się w trzech różnych wysokościach 250 euro, 400 euro, 600 euro w zależności od długości lotu, który został zakłócony. Przy obliczaniu kwoty bierze się pod uwagę odległość pomiędzy miejscem wylotu, a docelowym miejscem lądowania (zasada ta dotyczy również lotów z przesiadką).
Uwaga! Odszkodowanie przysługuje indywidualnie każdemu pasażerowi, także niepełnoletniemu. Przykładowo, dla rodziny czteroosobowej lecącej z Krakowa do Lizbony suma odszkodowania może wynieść 1600 EURO (4×400 euro).
Loty czarterowe kto wypłaci odszkodowanie?
Możliwość otrzymania odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot albo odmowę wpuszczenia na pokład samolotu dotyczy każdego rodzaju lotu ? czyli lotów krajowych, międzynarodowych (także z przesiadką), rejsowych, czarterowych oraz lotów tanich przewoźników.
W przypadku lotów czarterowych, które najczęściej wykupowane są w biurze podróży zazwyczaj w pakiecie z hotelem, wyżywieniem i opieką rezydenta – adresatem roszczenia o odszkodowanie nadal pozostaje linia lotnicza, która obsługiwała dany lot. Biuro podróży jest bowiem jedynie pośrednikiem sprzedającym bilety lotnicze i nie odpowiada za zakłócenia w podróży samolotem. Część biur podróży pomaga natomiast w dopełnieniu formalności niezbędnych w procesie ubiegania się o odszkodowanie.
Odszkodowanie czy ubezpieczenie, a może jedno i drugie?
Każdy pasażer może wykupić ubezpieczenie, które chroni także przed skutkami opóźnienia lub odwołania lotu. Uzyskanie odszkodowania z tytułu polisy nie wyklucza możliwości ubiegania się o odszkodowanie na podstawie unijnych przepisów. Możliwe jest więc uzyskanie rekompensaty z obydwu źródeł. To ważna informacja, gdyż linie lotnicze niejednokrotnie odsyłają pasażerów wprost do ubezpieczyciela, odwołując się do możliwości dochodzenia swoich roszczeń jedynie w odniesieniu do zakupionej polisy.
Za tydzień – jak skutecznie uzyskać odszkodowanie
Ostatnia część cyklu już za tydzień. Podpowiemy wówczas, jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie wyegzekwować odszkodowanie od linii lotniczej.
Kancelaria Mikulski & Wspólnicy sprawuje nadzór merytoryczny nad Aircompensation sp. z o. o. – podmiotem zajmującym się uzyskiwaniem odszkodowań za opóźniony/odwołany lot lub odmowę wpuszczenia na pokład samolotu.