Co zrobić, by uzyskać odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot? 58/2018
Co zrobić, aby otrzymać odszkodowanie?
Kontakt z przewoźnikiem najlepiej rozpocząć, składając reklamację do linii lotniczych drogą elektroniczną lub za pośrednictwem poczty zawierającą dokładny opis zdarzenia, przyczyny opóźnienia, czy odwołania lotu itp. Linie lotnicze z pewnością zażądają również przedstawienia dokumentów rezerwacji oraz kart pokładowych lotu. Nie należy się wiec wyzbywać tych dokumentów.
W razie odmowy wypłaty odszkodowania przez linię lotniczą pasażer ma możliwość dalszej walki. Do jego dyspozycji pozostaje złożenie skargi na drodze administracyjnej do Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub wszczęcie postępowania sądowego.
O odszkodowanie można starać się osobiście, jednak sprawę warto powierzyć wyspecjalizowanemu podmiotowi. Profesjonaliści pomogą w skutecznym uzyskaniu odszkodowania, a pasażer będzie mógł cieszyć się dodatkowym zasileniem swojego kona bankowego.
Odszkodowanie to nie wszystko
Unijne przepisy w zakresie odszkodowań za opóźniony lub odwołany lot albo odmowę wpuszczenia na pokład samolotu są przyjazne dla pasażerów.
Aby otrzymać rekompensatę, nie muszą oni wykazywać, czy w związku z zakłóceniami w locie ponieśli rzeczywistą szkodę, czy nie. Obowiązkiem pasażera jest tylko udowodnianie, że stawił się o czasie do odprawy pasażerskiej (najłatwiej zrobić to zachowując kartę pokładową).
Mogą jednak zdarzyć się sytuacje, gdy pasażer poniesie realną szkodę w podróży lotniczej, taką jak uszczerbek na zdrowiu fizycznym lub psychicznym. Wówczas możliwe jest domaganie się dalszego odszkodowania w oparciu o kontraktową odpowiedzialność linii lotniczej, z uwzględnieniem przepisów właściwego prawa, np.: polskiego prawa przewozowego.
Najgłośniejszą sprawą, w której pasażerowie otrzymali bardzo wysokie odszkodowania za straty zdrowotne i moralne, był lot zakończony słynnym lądowaniem kpt. Tadeusza Wrony w 2011 r. na warszawskim Okęciu.
Kiedy odszkodowanie nie przysługuje?
Linie lotnicze nie wypłacą odszkodowania w przypadku zaistnienia tzw. nadzwyczajnych okoliczności (tzn. takich, którym przewoźnik nie mógł zapobiec, ani ich przewidzieć), do których należą przede wszystkim złe warunki atmosferyczne. Jeśli zatem opóźnienie startu samolotu było spowodowane mgłą na lotnisku, odszkodowanie za taki lot nie zostanie wypłacone.
Sprawa nie jest już tak oczywista w przypadku strajków personelu przewoźnika lotniczego. Dotychczas linie lotnicze nagminnie odmawiały wypłaty odszkodowań za opóźnienia i odwołania lotów spowodowanych strajkiem argumentując, że strajk to właśnie taka nadzwyczajna okoliczność, której linia lotnicza nie mogła zaradzić. Na szczęście dla pasażerów to w najbliższym czasie ulegnie zmianie, gdyż Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł 17 kwietnia, iż strajk personelu pokładowego nie wchodzi w zakres pojęcia nadzwyczajnych okoliczności, a więc nie zwalnia przewoźnika z zapłaty należnego pasażerowi odszkodowania
Kancelaria Mikulski & Wspólnicy sprawuje nadzór merytoryczny nad Aircompensation sp. z o. o. – podmiotem zajmującym się uzyskiwaniem odszkodowań za opóźniony/odwołany lot lub odmowę wpuszczenia na pokład samolotu.