AKTUALNOŚCIBieżące informacje prawneHandel i transport
Prawa i obowiązki pasażera samolotu 56/2018
Jakie są prawa i obowiązki pasażerów, gdy w podróż wybieramy się samolotem?
Zbliżają się wakacje, większość z Państwa planuje lub już zaplanowała wypoczynek. Dlatego dzielimy się z Państwem artykułem opublikowanym w Dzienniku Polskim, w którym nasi prawnicy dzielą się swym doświadczeniem.
Co i kiedy przysługuje pasażerom linii lotniczych – co warto wiedzieć i jak skutecznie walczyć o swoje prawa, radzą radca prawny Andrzej Mikulski oraz radca prawny Anna Dziuba z Kancelarii Mikulski i Wspólnicy.
Zniszczony lub zgubiony bagaż
O odpowiednim zabezpieczeniu bagażu należy pomyśleć przed rozpoczęciem podróży. Etykietę z danymi osobowymi i kontaktem dobrze jest umieścić w środku, jak i na zewnątrz bagażu, na wypadek, gdyby zewnętrzna część została zniszczona. Warto również zrobić zdjęcia zawartości spakowanej walizki, to ułatwi zgłoszenie przewoźnikowi lub ubezpieczycielowi zaginionych przedmiotów.
Obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu reguluje Konwencja Montrealska. W przypadku utraty lub uszkodzenia bagażu, lub gdy wystąpiło opóźnienie w jego dostarczeniu, pasażer może mieć prawo do odszkodowania w wysokości maksymalnie do około 1200 Euro. Jednakże realna kwota, którą dostanie pasażer, zależy już od konkretnych linii lotniczych.
Pasażer, który zorientuje się, że jego bagaż uległ zniszczeniu lub zagubieniu w pierwszej kolejności będąc jeszcze na lotnisku, powinien zgłosić się do biura obsługi w hali przylotów i wypełnić formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR.
Następny krok to złożenie reklamacji do linii lotniczej z zachowaniem następujących terminów:
Zniszczony bagaż – 7 dni po otrzymaniu bagażu;
Utracona bądź zniszczona zawartość bagażu – 7 dni po otrzymaniu bagażu;
Opóźniony lub zagubiony bagaż – 21 dni po wykonanym locie;
(Utrata bagażu zyskuje status oficjalnie zagubionego po upływie 21 dni) – Niezwłocznie, jak tylko oficjalnie zostanie uznany za zagubiony;
W piśmie reklamacyjnym warto ubiegać się o: zwrot kosztów za zakup niezbędnych rzeczy podstawowego użytku, których pasażer został pozbawiony na skutek utraty bagażu (przybory toaletowe, kosmetyki, bielizna itp.); zwrot części kosztów wymiany lub naprawy uszkodzonego bagażu; zwrot kosztów transportu, w przypadku konieczności osobistego odbioru odnalezionego bagażu.
Składając reklamację, trzeba być gotowym na to, że przewoźnik lotniczy zażąda przedstawienia szeregu dokumentów, takich jak: złożony formularz PIR, karty pokładowe, etykiety bagażowe, potwierdzenie opisanych powyżej poniesionych kosztów, zdjęcia potwierdzające uszkodzenie bagażu lub jego zawartości.
Uwaga! Linie lotnicze w regulaminach przewozowych wyłączają zazwyczaj swoją odpowiedzialność materialną za cenne przedmioty wkładane do bagażu, takie jak sprzęt elektroniczny, fotograficzny, biżuteria, czy gotówka. Tego rodzaju przedmioty należy spakować do bagażu podręcznego lub dodatkowo ubezpieczyć.
Za tydzień o odszkodowaniach lotniczych
Za tydzień przedstawimy Państwu dalszą część artykułu dotyczącą odszkodowań lotniczych.
Kancelaria Mikulski & Wspólnicy sprawuje nadzór merytoryczny nad Aircompensation sp. z o. o. – podmiotem zajmującym się uzyskiwaniem odszkodowań za opóźniony/odwołany lot lub odmowę wpuszczenia na pokład samolotu.